Hoofdstuk 16

Naast de flankerende opdracht richten we als Stad heel overtuigd ook zelf onderwijs in. We leggen de lat daarbij zeer hoog en willen alle leerlingen uitmuntend en passend onderwijs bieden in een aantrekkelijke schoolomgeving waar zowel leerlingen als personeelsleden zich welkom en geborgen voelen.

Als schoolbestuur kunnen we met het Stedelijk Onderwijs Gent inspelen op hiaten; ook die verantwoordelijkheid nemen we overtuigd op.

Stedelijk onderwijs

  • De grootstedelijke context stelt zowel leraren als leerlingen voor grote uitdagingen. De scholen van het stedelijk onderwijs bieden hierop een antwoord met beproefde formules én vernieuwende projecten. Ons beleid is datagedreven en wetenschappelijk onderbouwd.

    1. Stedelijk onderwijs = degelijk onderwijs. We garanderen een sterke onderwijskwaliteit in alle scholen, voor alle kinderen.

    2. We gaan voor een inclusieve en didactische aanpak op maat. We bevorderen een meer geïntegreerde werking van het onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN), net als de samenwerking tussen gewoon en buitengewoon (basis- en secundair) onderwijs, en hebben extra aandacht voor specifieke doelgroepen zoals hoogbegaafde leerlingen.

    3. We bouwen het tweedekansonderwijs uit als vangnet voor vroegtijdige schoolverlaters. We laten het secundair onderwijs en tweedekansonderwijs sterker samenwerken. We zetten ook een door de Vlaamse regering erkende proeftuin op om tweedekansonderwijs open te stellen voor jongeren die meer baat hebben bij de modulaire leerweg van het volwassenenonderwijs.

  • 1. Waar de capaciteitsdruk hoog is, onderzoeken we of het Stedelijk Onderwijs Gent bijkomend aanbod kan inrichten. We zorgen bij de studierichtingen in het secundair onderwijs voor een aanbod dat afgestemd is op de lokale en actuele noden, met bijzondere aandacht voor de B-stroom en het buitengewoon onderwijs.

    2. Het stedelijk onderwijs zorgt voor diversiteit in de pedagogische projecten. We volgen nieuwe ontwikkelingen op en zetten met onze pedagogische begeleidingsdienst in op ondersteuning van implementatie of bijsturingen op de scholen.

  • 1. We focussen in het stedelijk onderwijs meer dan voorheen op zorg in de brede zin van het woord. We bieden die aan op school, door specialisten. Leerkrachten krijgen hierdoor de handen meer vrij voor hun leeropdracht. Via het stedelijk CLB zorgen we voor een optimale inzet van de eerstelijnspsychologen.

    2. We eisen van Vlaanderen een fatsoenlijke organisatie van het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs. Het is onaanvaardbaar dat kinderen urenlang op de bus zitten tussen school en thuis. We eisen van Vlaanderen voldoende middelen voor een kindvriendelijk leerlingenvervoer, ook in Gent.

  • 1. We maken een strategisch infrastructuurplan waarbij we de infrastructurele noden en de actuele onderwijsnoden samen in kaart brengen en op elkaar afstemmen.

    2. We maken een inhaalbeweging op vlak van renovatie en nieuwbouw. De plannen rond schoolinfrastructuur maken deel uit van de ambitie om onze stad klimaatneutraal te maken tegen 2050. We hebben aandacht voor duurzaamheid, ventilatie en toegankelijkheid.

    3. We streven naar polyvalent gebruik. Nieuwbouw en grote renovaties gaan niet uit van één project, maar zijn flexibel in te delen en eenvoudig aanpasbaar. We moedigen gedeeld gebruik aan tussen scholen, buurtbewoners en organisaties.

  • 1. Op school ontmoeten kinderen en jongeren van verschillende religieuze, politieke en filosofische achtergrond elkaar: dat biedt kansen die we met beide handen aangrijpen. We organiseren de lesuren op zo’n manier dat er tijd is voor interlevensbeschouwelijke dialoog. Iedereen is welkom in het stedelijk onderwijs, met of zonder levensbeschouwelijke kentekenen. Dat geldt zowel voor leerlingen als voor leerkrachten.

    2. We inspireren leerlingen om op een positieve en constructieve manier in de samenleving te staan. Het Stedelijk Onderwijs Gent is ambassadeur van een diverse samenleving, in een context van groeiende polarisering en zelfs radicalisering. Scholen werken met didactisch materiaal en projecten aan tolerantie, maar ook aan het bewustzijn van de eigen identiteit en een actieve houding. Zo bouwen leerlingen een onderbouwde visie uit over thema’s als milieu en klimaat, migratie en diversiteit. We besteden bijzondere aandacht aan herinneringseducatie over bijvoorbeeld het verzet van burgers tegen de nazi's. We delen het aanbod met de andere onderwijsnetten. Zo bouwen we mee aan een samenleving waarin iedereen een plaats heeft, en waarin mensen ook echt sámen leven.